Thursday 8 November 2012

Kasih sayang Rasulullah s.a.w- Coretan ringkas


Bismillahirrahmanirrahim...

Ayuh mulakan hari yang penuh barakah ini dengan selawat dan salam ke atas junjungan mulia kekasih Allah, Rasulullah s.a.w..Tika dan saat ini, terdetik di hati ingin berkongsi dengan sahabat- sahabat dan sekadar peringatan buat diri ini juga yang senantiasa lupa akan kasih Allah S.W.T  dan kasih Rasulullah s.a.w.

Akhlak Rasulullah adalah akhlak Quranul karim. Jika ingin dikupas segala akhlak mulia Baginda s.a.w mungkin tidak akan pernah cukup ruang yang sedikit ini, dengan ini cukuplah kiranya saya kongsikan tentang sifat kasih sayang Rasulullah s.a.w terhadap sahabat- sahabat Baginda. Rasulullah s.a.w membahagikan kasih sayangnya dengan adil kepada para sahabat, tidak ada yang terlebih dan tidak ada yang terkurang. Layanan dan pujian diberikan secara sama rata kepada para sahabat. Oleh sebab itulah, tidak ada di kalangan para sahabat yang mempunyai perasaan dengki antara satu sama lain apabila Rasulullah memuji salah seorang dari mereka kerana mereka tahu mereka juga dikasihi Baginda.



Cuba kita tanyakan pada diri kita, apakah selama hidup kita, selama persahabatan yang kita jalinkan, pernahkah ada di kalangan sahabat kita yang termakan hati dengan kata- kata kita, terguris dek perbuatan kasar kita, merajuk kerana sifat tak endah kita, menyimpan dengki pada kita disebabkan layanan kita pada sahabat- sahabat tidak sama??? Pernahkah kita cari penyelesaian untuk mengembalikan rasa kasih dan sayang sesame kita??

Kita memang tidak akan mampu menjadi seadil Rasulullah dalam bersahabat, tapi kita harus mencuba untuk memperbaikinya kerana mencuba lebih baik dari tidak melakukan apa-apa.  Kadang- kadang cukup sekadar bertanyakan khabar mereka, dahulukan salam apabila bertemu di mana-mana dan hadiahkanlah buat mereka satu senyuman yang paling manis agar mereka tahu kita sentiasa ingat dan menghargai mereka senagai seorang sahabat.
 
Saya teringat tentang kisah Rasulullah yang pernah diceritakan oleh seorang ustaz, Rasulullah sangat kasih dan sayang pada para sahabat sehinggakan Baginda tahu akan ketiadaan seorang sahabat, yang tidak terlihat oleh Baginda dua atau tiga hari dan Baginda akan terus bertanya pada sahabat yang lain kemanakah perginya sahabat Baginda tersebut. Di sini dapat dilihat betapa Rasulullah teliti dalam mengenal setiap para sahabat yang begitu ramai.

Bukan itu sahaja, pernah satu ketika, ada seorang sahabat yang duduk di sebelah Rasululah, dalam keadaan yang terhimpit- himpit, sahabat tadi terhimpit peha Rasulullah, Baginda s.a.w tidak berganjak dari tempat duduknya dan hanya membiarkannya begitu sahaja. Rasulullah bimbang sahabatnya akan menganggap yang Rasulullah tidak sudi untuk duduk di sebelahnya... betapa Rasulullah pandai menjaga hati para sahabat. Adakah kita akan cuba untuk mencontohi Rasulullah dalam bersahabat??? Jom ajukan soalan itu pada diri kita sendiri..

Akhir kata, ingin juga saya kongsikan kata- kata Imam Syafie yang cukup memberi 1001 pengertian bagi insan yang benar-benar menghargai dan memahami erti sebuah persahabatan.. renungkan ia buat seketika :

Aku menyayangi sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah yang seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang. Semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka dan duka. Jika aku dapat, aku akan setia padanya."



Hidupkan suburkan hati untuk mencintai Allah dan Rasul, lebarkan sayap kasih dan sayang untuk sesama makhluk di muka bumi, bentangkan tangan doakan seluruh alam , lembutkan lidah sampaikan salam, didik diri kenali sahabat dunia akhirat... dimanakah sahabat sekarang???sihatkah mereka???bagaimana kehidupan seharian (makan,minum,tidur) mereka??? Keluarga mereka???pernahkah kita mengambil berat tentang sahabat- sahabat??? Soal diri sendiri, hanya diri yang menyoal akan tahu jawapannya.

Salam Sayyidul Ayyam !..=)


Mohd Syakirin bin Md Zahar
Timbalan Presiden, Persatuan Mahasiswa Islam UPM (PMIUPM)/
Penegerusi Majlis Dakwah Kebajikan GAMIS..~


PMIUPM : PENCETUS INSPIRASI
GAMIS : GAMIS MEMPIMPIN PERUBAHAN

No comments:

Post a Comment

Beramah Mesra