Sunday 16 December 2012

Ekspedisi MUslimin..=)

Perjalanan ke Gunung Dato' bermula seawal jam 8.30 pagi. 22 orang muslimin beserta 10 motor berkuasa kecil bersama sebuah kereta kecil bernama kancil sedia berlepas untuk ke destinasi..Perjalanan mengambil masa hampir 2 jam dan akhirnya kami tiba selepas mengerah keringat memacu kenderaan untuk ke Gunung Dato'..namun perancangan asal untuk mendaki Gunung Dato' bertukar sebaliknya apabila pihak keselamatan di sana tidak memebenarkan kami untuk meneruskan perjalanan atas faktor keselamatan dan masa pendakian yang agak lambat. Walaupun setelah rundingan dilakukan dengan pihak di sana, kami tetap tidak dibenarkan untuk meneruskan pendakian kami. Dan akhirnya setelah berbincang, akhirnya kami sepakat untuk berpatah balik semula ke UPM dan menukar destinasi bayaran kami ke Bukit Saga di Cheras.
  Beberapa ibrah atau pengajaran yang sempat diteliti oleh saya untuk diambil pengajarannya :

1-Tersusun Strategi
 
 "kebenaran yang tidak tersusun akan dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun"..kata-kata masyhur dari Saidina Ali r.a yang cukup memberi pengajaran dan kepada kita semua. Dalam merancang sesuatu perkara terutamanya melibatkan sesebuah gerakan atau organisasi, perlukan kepada sebuah perancangan yang cukup teliti. Bagaimana, sesebuah maklumat itu diperolehi dan digunakan, penyusanan Human Reources yang teliti, penelitian perkara dari sekecil perkara hingga kepada sebesar perkara perlu dititik beratkan supaya gerakan atau sesebuah organisasi itu dapat berfungsi dengan cukup baik dalam erti kata lain berfungsi dengan cera yang 'competent'. Jika tidak, ianya secara jelas akan menjejaskan pergerakan organasisi tersebut dan akan mudah dikalahkan oleh pesaing terdekatnya. Maka dari perjalanan tersebut membuahkan satu pengajaran yang cukup berharga kepada diri saya supaya berfikir dengan mendalam bahawa suatu perancangan itu perlu kepada satu penelitian yang teliti dan perkara ini perlu diaplikasikan dalam kehidupan kita terutamnaya apabila melibatkan perencanaan pergerakan sebuah gerakan ataupun organisasi. Benar apa yang berlaku itu mungkin sebuah perancangan yang ditentukan ALLAH, namun usaha kita sebagai sebuah sunnatullah perlu seiring dengan kebergantungan kita kepada ALLAH sebagai satu syariatullah dan apabila digabungkan dua elemen ini, ianya akan  membentuk sebuah perkataan yang diberi nama "kejayaan".


2- As-sukhriyyah
http://hasbiemuda.files.wordpress.com/2012/02/a011-f3d8fe1a55c64642ebdc2a1607be1c40.png 
 
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) nencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.” Al-Hujuraat ayat 11 


Al-sukhriyyah  dari ayat diatas ( yashar) atau dalam erti kata lain perlian, sindiran atau sarcasm. Mungkin ini perkara terpencil yang berlaku sepanjang perjalanan kami. Namun perkara ini tidak sempat untuk saya kongsikan bersama sahabat-sahabat ekpedisi semalam atas faktor kekangan masa. Saya melihat perkara ini, perlian atau cacian atau sarcasm seolah sudah menjadi satu amalan dalam kehidupan seharian kita. Al-sukhriyyah ini digambarkan sebagai satu perbuatan menghina yang memalukan samada melalui gerak geri yang melucukan, perkataan lucu ataupun melalui isyarat atau simbol kepada orang yang yang dihina. Perbuatan seperti ini meninggalkan kesan dihati orang yang dihina sehingga boleh menimbulkan rasa dendam, sakit hati yang melampau dan seumpamanya. Dari ayat ini, ALLAH secara jelas memberi peringatan bawaha perbuatan sarcasm ini diharamkan dalam agama kerana sukhriyyah itu secara tidak langsung mematikan hati kita. Kerana apa?kerana kita gagal melihat kelemahan diri kita dan hanya melihat kelemahan diri orang lain. Ianya juga melahirkan sifat ego yang tinggi, sombong dan juga memandang rendah kepada orang lain

3- Tarbiah alam 

Daripada Abu Hurairah r.a, beliau berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: Seorang mukmin yang kuat itu adalah lebih baik dan disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah, dan pada semua daripada mereka adalah baik, berlumba-lumbalah kamu ke atas manfaat dan mintalah pertolongan daripada Allah dan janganlah bersikap lemah atau malas.” (HR Muslim)

Al-Imam an-Nawawi menjelaskan, maksud al-qawi bermakna kuat.
Ini bermakna kuat dalam perkara-perkara yang mendorong amalan berbentuk ukhrawi. Iaitu kuat mengajak kepada makruf dan mencegah daripada kemungkaran.

Malah apabila diperhatikan salah satu daripada 10 muwasafat tarbiah ada ditekankan mengenai tubuh badan yang sihat. Sepanjang perjalanan mendaki bukit Saga, tidak dinafikan segala keringat dipertaruhkan untuk sampai ke puncak. Diakhirnya selepas bersusah payah mendaki , akhirnya kami tiba di air terjun bukit saga pada jam hampir 5 petang. Dan perancangan ALLAH cukup hebat. Kami diuji  dengan hujan lebat yang menggila pada waktu tersebut hingga menyebabkan aliran air terjun yang cukup deras membuatkan kami mula risau dengn keselamtan diri kami masing2. Namun laungan kalimah ALLAHUKABAR serta alunan zikir dan mathurat yang dialunkan sepanjang keberdudukan kami disitu sedikit sebanyak membantu kami menenangkan diri kami hingga akhirnya hujan reda hampir jam 6 petang barulah kami meneruskan jalan pulang. Mungkin inillah yang dikatakan tarbiah alam kepada kami. Pendakian islamik kata seorang teman..tersenyum saya dengan ulah tersebut. Malah sepanjang pemerhatian saya terutamanya pada aliran air terjun yang indah, terdetik pada hati saya bahawa ilmu yang baik seharusnya dilalirkan kepada orang ramai seperti mengalirnya air terjun tersebut. Walupun dihalang batu besar atau halangan lain, ianya tetap mengalir dengan segala sudut yang ia mampu untuk mengalir..=)

4- Ukhuwah Islamiyyah 

Pertemuan pertama kali dengan sahabat baru yang dikenali membuahkan satu ikatan utuh yang diberi nama ukhuwah. Antara perkara yang tidak dapat dilupkan, Makan maggi berkuahkan air hujan dalam suasana hujan yang cukup lebat di dalam hutan lipur yang semakin meniti waktu senja ketika itu..Berlatarkan air terjun yang cukup deras hasil tolakan padu sang hujan yang membuahkan satu derasan air terjun yang cukup luar biasa...bila diteliti kepada perjalanan air terjun tersebut, seribu satu hikmah bermain dan muncul di fikiran...=)
perancangan ALLAH diaturkan cukup cantik..dari negeri sembilan berpatah semula ke UPM dan akhirnya ke Cheras untuk mendaki bukit Saga bersama hampir 20 teman2 yang lain...pelbagai hikmah. pengajaran dan mutiara berharga berjaya dikutip dan dikongsikan bersama sepanjang perjalanan dari pagi hingga berakhir jam 9 malam...keletihan yang teramat namun diakhirnya ALLAH aturkan dan hadirkan satu kepuasan yang cukup bernilai

Terima kasih teman-teman atas perkenalan ini..=)

Sekadar pandangan peribadi dan perkongsian bersama teman-teman ekspedisi yang lain..MUSLIMIN POWER!!..=)
 
Aliran air terjun deras akibat tolakan hujan lebat yang padu

Bersama pemain bola sepak UPM, rabien..=)

Sebelum perjalanan pulang menuruni puncak


Menikmati keindahan nikmat dari ALLAH

No comments:

Post a Comment

Beramah Mesra